14 January, 2009

''Kluk-Klek, Kluk-Klek, Kluk-Klek'' Di Kuala Terengganu



Oleh: Ku-Man

Di sebalik kemelut pelaksanaan hukum hudud di kalangan pakatan pembangkang, Pas ternyata terpaksa menagih sokongan DAP untuk meraih undi khususnya di kalangan pengundi Cina.

Keadaan ini sekaligus membuktikan Pas sebenarnya tidak berdaya untuk mempertahankan perjuangan Negara Islam yang sebelum ini menjadi prinsip utama parti itu.

Walaupun tidak dinafikan DAP mampu menarik undi kaum Cina melalui kempen perkaumannya namun sebahagian besar pengundi termasuk di kalangan ahli Pas sendiri mula sangsi dengan prinsip perjuangan Pas.

Pas parti “Kluk Klek” sudah menjadi buah mulut pengundi di sini.

"Di kampung-kampung Pas terus melaungkan prinsip perjuangan Negara Islamnya tetapi bila bersama DAP nada itu bertukar lain.

"Nampaknya label Pas parti Kluk Klek sudah menjadi bahan jenaka di sini", luah seorang pengundi, Rahman Mohamed, 42 di sini.

Jelasnya Pas sebenarnya cukup terdesak kerana dalam ghairah menagih undi orang Melayu, Pas juga sedar undi kaum Cina juga cukup penting bagi memastikan kemenangan calonnya.

"Memang saingan cukup sengit. Setiap undi penting dan ini yang sedang dilakukan Pas. Sebab itu mahu tidak mahu Pas terpaksa tagih sokongan DAP", ujarnya.

Namun bagi seorang penyokong Pas, Mohd Reza Razali, 34, pula yakin apa pun label yang diberikan terhadap Pas termasuk Pas parti “Kluk Klek” tidak akan menjejaskan peluang Pas untuk menang di sini.

Katanya memang perkara ini menjadi buah mulut tetapi ia tidak sampai menjejaskan peluang Pas.

"Tak nafikan ada juga undi yang lari tapi pada masa yang sama Pas juga boleh mencuri undi penyokong BN menerusi isu-isu yang dicanangkan", ujarnya.

Bagi seorang peniaga di Pasar Payang, Rosnah Mahmud, 35, pula berkata sikap Pas ini sebenarnya bukan baru buat penduduk di sini.

Jelasnya Pas memang tidak berpegang pada prinsip perjuangan Islam dan ini sudah terbukti sepanjang pemerintahan Pas lalu.

"Rakyat masih ingat cara Pas memerintah dulu. Lain yang Pas cakap lain yang dibuat. Siapa buat fatwa kafir, siapa yang janji nak laksanakan hukum Islam.

"Sekarang Pas berubah lagi, bukan sahaja berkawan dengan DAP tapi sanggup mengenepikan hukum hudud yang dikatakan sekarang bukan lagi keutamaan Pas. Orang dah tahu dah Pas parti Kluk Klek", katanya.

Sebelum ini Timbalan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN), YB Khairy Jamaluddin menyifatkan Pas sebagai sebuah parti “kluk-klek” ekoran pendirian parti itu yang sering berubah-ubah khususnya dalam soal hudud.

Menurutnya ideologi perjuangan mereka yang didokong selama ini seolah-oleh tenggelam timbul mengikut gendang yang dipalu oleh rakan-rakan mereka di dalam pakatan rakyat.

"Perkara ini terbukti menerusi pertikaian terbaru berhubung isu berkenaan di kalangan pakatan rakyat setelah Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mengeluarkan kenyataan bahawa parti itu sedia melaksanakan hukum berkenaan jika memerintah negara kelak.

"Namun kenyatan tersebut berubah menerusi kenyataan beberapa pemimpin tertinggi mereka yang lain setelah diasak oleh DAP. Ada yang kata Pas sanggup tunggu 30 tahun untuk memerintah dan hudud bukanlah keutaman parti terbabit", ujarnya.

No comments:

Post a Comment